Zwaluwenburg, ’t Harde

In opdracht van Geldersch Landschap & Kasteelen heeft Stichting In Arcadië in 2020 onderzoek verricht naar het landgoed Zwaluwenburg in ’t Harde. Het landgoed is onderdeel van een reeks van (voormalige) versterkte huizen en buitenplaatsen aan de noordwestzijde van de Veluwe. Zwaluwenburg is beschermd als complex historische buitenplaats (complexnummer 512924) en grotendeels in bezit van Geldersch Landschap & Kasteelen.

De opzet en uitstraling van het landgoed Zwaluwenburg wordt bepaald door een samenspel van meerdere elementen uit ontwikkelingsperioden. Het betreft een complexe ontwikkelingsgeschiedenis die tot op heden weinig gedetailleerd is bestudeerd. Uit het onderzoek van Stichting In Arcadië is gebleken dat verschillende historische interpretaties aantoonbaar onjuist zijn en dat deze fouten steeds in de bestaande literatuur zijn overgenomen. Nieuwe ontdekkingen zijn gedaan omtrent de bezitsgeschiedenis met betrekking tot de terreinindeling, datering van de gebouwen en de bijzondere aanleg in landschapsstijl ten zuiden van de Bovenheigraaf.

Opdrachtgever: Geldersch Landschap & Kasteelen
Locatie: ’t Harde, provincie Gelderland