Soestdijk, Baarn

In 2019 heeft Stichting In Arcadië een tuinhistorische verkenning en waardestelling verricht naar het centrale deel van het Paleispark Soestdijk. Dit betrof een verdieping van de bestaande verkenning uit 2010 voor een beperkt gedeelte van het gehele ensemble (Stichting In Arcadië, Tuinhistorische verkenning Ensemble Paleis Soestdijk, 2010).

Het cluster Paleispark vormt het hart van het ensemble en kent een complexe ruimtelijke opzet en wordingsgeschiedenis, waarin negen ontwikkelingsperioden zijn te onderscheiden. Naast en achter het paleis ligt een uitgestrekte parkaanleg in landschapsstijl, die vanuit het paleis gezien geleidelijk overgaat in de omringende bosgebieden op de Utrechtse Heuvelrug. De hoofdstructuur van deze parkaanleg is in het begin van de 19e eeuw tot stand gekomen naar ontwerp van J.D. Zocher sr. en J.D. Zocher jr. Het onderzoek is met name uitgebreid met een verdiepingsslag naar deze Zocher-aanleg, tot op heden de meest vormende periode voor de huidige opzet van het Paleispark.

Opdrachtgever: MeyerBergman erfgoed Made by Holland Exploitatie B.V.
Locatie: Baarn, provincie Utrecht
Jaartal: 2019