Hof van Brederode, Vianen

Aan de Lekdijk tegen het historische centrum van Vianen liggen de restanten van het kasteel Batestein. Het voormalige Kasteel Batestein was het familieslot van de Van Brederodes, een invloedrijk adellijk geslacht. Onder Johan Wolfert van Brederode (1599-1655) werd bij het kasteel een Hollands Classicistische tuin aangelegd omgeven door een tot belvedère en wandellaan omgevormde verdedigingswal. Hoewel de tuinaanleg verloren is gegaan, is de plek waar deze ooit lag nog nooit volgebouwd, een unieke kans voor een bijzonder project!

Stichting Hof van Brederode Vianen zet zich in voor een reconstructie van deze tuinhistorisch belanghebbende Nederlandse tuin uit de vroege 17e eeuw. Het is de bedoeling dat de tuin ontwikkelt tot een inspirerend, historisch en natuurrijk park in het centrum van Vianen, voor inwoners, bezoekers, vrijwilligers en mensen op zoek naar dagbesteding of werkervaring.

Het historisch onderzoek bracht veel duidelijkheid over de oorspronkelijke opzet, de maatvoering, de plantencollectie en de decoratieve aankleding van de tuinaanleg. Er is een uitvoerige analyse verricht op basis van recente archeologische opgravingen, de analyse van ‘zustertuinen’ met hetzelfde ontwerpmotief (periode van aanleg 1620-1635) en recent beschikbaar (gesteld) historisch beeld- en kaartmateriaal in hoge resolutie, waaronder een gedetailleerde gravure van de tuinen uit 1632, opgedragen aan Van Brederode door diens tuinarchitect Isaac Leschevin.

Vervolgens maakten we samen met de vrijwilligers en het bestuur van de stichting een goed onderbouwd ontwerp voor de heraanleg van de parterretuin, de omwalling met hoge bomen en de contouren van het verdwenen kasteel. Het ontwerp schept een basis van waaruit ‘getuinierd’ kan worden.

Opdrachtgever: Stichting Hof van Brederode Vianen
Locatie: Vianen, provincie Utrecht