Groot Hertoginnelaan, Den Haag

In opdracht van de gemeente Den Haag heeft Stichting In Arcadië een advies opgesteld voor de vijverpartij Groot Hertoginnelaan in Den Haag met betrekking tot het herstel van de kades en kansen voor het versterken van de cultuurhistorische waarde en natuurwaarden. Voorafgaand aan het herstel is door Stichting In Arcadië een historisch onderzoek verricht naar de vijverpartij en directe omgeving met daaraan gekoppeld een analyse en cultuurhistorische waardestelling.

De vijverpartij Groot Hertoginnelaan vertegenwoordigt een hoge cultuurhistorische waarde als onderdeel van de rijksbeschermde stadsgezichten Duinoord en Zorgvliet. De vijverpartij en directe omgeving wordt in de aanwijzing specifiek genoemd als ‘belangrijke waterstructuur’ en ‘belangrijke groenstructuur’. De kades hebben een bijzondere en kwalitatief hoogwaardige afwerking met natuurstenen dekplaten. Bij het herstel van de kades spelen meerdere afwegingen en belangen een rol. Onderdeel van de belangenafweging rond het herstel vormden de conclusies uit het cultuurhistorisch onderzoek van Stichting In Arcadië.

Opdrachtgever: Gemeente Den Haag
Locatie: Den Haag, provincie Zuid-Holland