Landgoederenzone Rijswijk

In opdracht van de Gemeente Rijswijk heeft Stichting In Arcadië het afgelopen jaar gewerkt aan een uitgebreide ‘cultuurhistorische onderlegger’ en Canon voor de Landgoederenzone Rijswijk. In de huidige situatie vormt de landgoederenzone een groot aaneengesloten groengebied in het stedelijke weefsel van Rijswijk en Den Haag. Uit dit onderzoek blijkt dat de landgoederenzone veel meer te bieden heeft dan landgoederen en buitenplaatsen alleen.

De landgoederenzone bestaat uit verschillende historische landgoederen, relicten van het agrarisch cultuurlandschap en de lokale tuinbouwgeschiedenis, sportparken en recreatieparken uit de tweede helft van de 20e eeuw, bebouwde gebieden met plantsoenen en wordt doorsneden door moderne infrastructuur die ook een parkachtige beplanting bezit. Tezamen vormt dit een parklandschap met verschillende cultuurhistorische ingrediënten en verhalen (‘canon elementen’) die benut kunnen worden als basis voor de ontwikkeling van de Landgoederenzone op het gebied van recreatie, cultuur en natuur.

Vanuit nieuwe inzichten over de historische gelaagdheid van de terreinen heeft Stichting In Arcadië ook een inhoudelijke bijdrage kunnen leveren aan diverse (toekomstige) uitvoeringsprojecten en het groenbeheerplan om het beheer en onderhoud van de verschillende historische tuinen, parken en structuren op peil te brengen.

Het naslagwerk is in te zien op de website van de Gemeente Rijswijk onder ‘cultuurhistorisch onderzoek’.

Opdrachtgever: Gemeente Rijswijk
Locatie: Rijswijk, provincie Zuid-Holland