3 mei 2018

De tuin- en parkaanleg van Calorama betreft een rijksmonument waar zorgvuldig mee moet worden omgegaan. Stichting In Arcadië heeft enkele jaren geleden een beheer- en restauratieplan opgesteld voor de laatste particuliere eigenaar H.M. baron Taets van Amerongen van Renswoude. Sinds het overlijden van baron Taets van Amerongen in 2015 staat zijn erfgenaam, Stichting Calorama-Everwijn-Taets van Amerongen, aan het roer om de tuin- en parkaanleg van Landgoed Calorama te restaureren.

In 2017 is B(l)oeiende Bollenstreek opgericht, een samenwerkingsverband tussen de gemeentes Hillegom, Katwijk, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout en Teylingen om de natuurlijke omgeving van deze gemeentes grensoverschrijdend te benaderen. In samenwerking is een gebiedsprogramma opgesteld en aangeboden aan de Provincie Zuid-Holland. Op basis van dit programma is een subsidie beschikbaar gesteld om een aantal ‘Parels’ prioriteit te verlenen om verder te ontwikkelen. Landgoed Calorama komt voor deze subsidie in aanmerking.

Op 26 mei heeft de gemeente Noordwijk samen met B(l)oeiende Bollenstreek en het bestuur van Stichting Calorama-Everwijn-Taets van Amerongen  de overeenkomst voor de subsidietoekenning getekend. In de NOORDWIJKER stond op 1 mei 2018 de gebeurtenis in de krant. De restauratie van de tuin- en parkaanleg zal plaatsvinden in de komende drie jaar. Zie hier meer over het project.