17 oktober 2023

Afgelopen zaterdag is de grafkelder op Landgoed Eyckenstein feestelijk geopend na een grootschalig restauratie. Na een welkomstwoord van Lex en Otto van Boetzelaer werd het lintje door wethouder Anne Marie ’t Hart van de gemeente De Bilt doorgeknipt.

Als voorwerk voor de restauratie heeft Stichting In Arcadië in 2019 een historisch onderzoek gedaan naar de omgeving van de kelder. De grafkelder is in 1811 door Maurits Eyck gebouwd nadat Napoleon in 1804 het had verboden om begraven te worden in de kerk. De omgeving van de grafkelder, het grafkelderbos, werd in deze periode ook verfraaid. Een tweede functie van het grafkelderbos was dat de opbrengsten van het hout de onderhoudskosten van de familie grafkelder moesten dekken. In 1908 raakt het onderhoud van de grafkelder in het slop en wordt het omliggende grafkelderbos verwaarloosd.

Uit 1938 is een foto bekend die een herstelde grafkelder laat zien, vermoedelijk na een bijzetting. Maar als snel raakt de grafkelder weer buiten beeld bij de familie. In de jaren ’70 is er meerdere keren ingebroken en zijn er diverse grafstenen geroofd. Na een nieuwe inbraak in 1975 wordt de grafkelder met een betonnen plaat afgesloten. De grafkelder was afgesloten tot 2021 toen de kelder door de huidige eigenaren werd geopend om te kunnen beoordelen welke werkzaamheden gedaan moesten worden. Dankzij verschillende subsidies en giften is de kelder in 2022-’23 gerestaureerd.