2 februari 2021

In opdracht van Erfgoedhovenier ‘Biljoen Groen’ heeft Stichting In Arcadië onlangs uitgebreid historisch onderzoek gedaan naar de toekomstige bedrijfslocatie op kasteelterrein en tuinderij Overhagen op landgoed Biljoen in Velp bij Arnhem. Daarbij zijn verrassende onderzoeksresultaten aan het licht gekomen. De aanleg van Overhagen is in tuinhistorisch opzicht bijzonder, vooral door de markante vorm van het omgrachte kasteeleiland uit circa 1646-1652, die tot op heden herkenbaar is.

Nieuwe ontdekkingen zijn gedaan met betrekking tot Overhagen in de 17e eeuw, waaruit blijkt dat graaf Hendrik van Nassau Siegen (1611-1652), de jongere broer van de beroemde Johan Maurits van Nassau Siegen (1604-1679), ambitieuze plannen had voor een nieuw huis en een uitgebreide aanleg in de stijl van het Hollands Classicisme. Bronnen duiden op de betrokkenheid van de hofarchitect Pieter Post (1608-1669), o.a. bekend van het onlangs gerestaureerde Huis ten Bosch. De werkzaamheden en plannen voor Overhagen kwamen tot een abrupte stop door het vroegtijdig overlijden van Graaf Hendrik op 27 oktober 1652.

Op basis van het tuinhistorisch en momenteel in uitvoering zijnde archeologisch onderzoek uitgevoerd door Hamaland Advies werkt Stichting In Arcadië aan een ontwerp voor de conservering en herinrichting van het kasteelterrein om de rijke geschiedenis van Overhagen beter beleefbaar te maken.