Klooster Onze Lieve Vrouw Ter Eem, Amersfoort

In 2015 en 2016 verrichtte Stichting In Arcadië historisch onderzoek naar de tuin- en parkaanleg van Klooster Onze Lieve Vrouw Ter Eem in Amersfoort. Het klooster, gelegen op de westflank van de Amersfoortse Berg, werd in 1930-1931 gerealiseerd. Bij de bouw werd het omliggende terrein, ca. 13 hectare, bij het klooster betrokken als tuin- en parkaanleg en sportvelden. Tuinarchitect Otto Schulz (1868-1953) werd aangesteld voor het ontwerp. Schulz was ook de ontwerper van het belendende bergkwartier en was daarmee bij uitstek geschikt om het nieuwe kloosterterrein visueel en architectonisch op deze woonwijk te laten aansluiten. Het klooster en de bijbehorende aanleg zijn aangewezen als rijksmonument en maken onderdeel uit van het beschermd stadsgezicht ‘Amersfoort – Bergkwartier’.
Het historisch onderzoek en de tuinhistorische waardestelling zijn verricht volgens de landelijke Richtlijnen Tuinhistorisch Onderzoek (Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, 2012).

Opdrachtgever: Amvest Woningen Nova Projectontwikkeling BV
Locatie: Amersfoort, provincie Utrecht