Project Description

Kasteel Huis Bergh, ’s Heerenberg

Kasteel Huis Bergh is een van de grootste en oudste kastelen van Nederland. Het complex ligt direct ten westen van het stadje ’s-Heerenberg in de Achterhoek en heeft een voorburcht die uit de 13e eeuw dateert. Anno 2016 voldeed de inrichting van dit voorplein niet langer: het maakte een rommelige indruk, o.a. door gebruik van verschillende soorten verharding, en het gazon waarop het terras van de horeca stond veranderde bij regenbuien in een modderpoel.

Stichting In Arcadië werd door Kasteel Huis Bergh gevraagd de ontwikkelingsgeschiedenis van het voorplein te schetsen en een ontwerp te maken voor de herinrichting. Uit het onderzoek bleek dat het kasteel in de 17e en de 18e eeuw een groot, open en imposant vierkant slotplein had, met een centrale as tussen de hoofdpoort van het koetshuis en de toegangspoort tot het kasteel. Aan het eind van de 18e eeuw verdween het open karakter door het afschermen van een separate tuin in landschapsstijl voor de rentmeesterswoning, die werd aangelegd ter plaatse van in de 18e eeuw afgebroken, middeleeuwse bouwwerken. Latere aanpassingen versterkten het onsamenhangende karakter en gaven het plein een tuiniger karakter.

Het herinrichtingsontwerp van Stichting In Arcadië maakt van de voorburcht weer één geheel door de symmetrie terug te brengen. Het doel was het slotplein te herstellen zoals het eruit zag in de 17e/18e eeuw, met een functionele, onderhoudsvriendelijke bestrating en vier centrale bomen. Ook de rentmeesterstuin kreeg een kwalitatieve opknapbeurt. Omdat ten westen van het kasteelcomplex de Nieuwe Gaarde inmiddels in gebruik is genomen was er minder behoefte aan tuinige elementen op het voorplein.

De uitvoering is in het voorjaar van 2017 gestart.

Opdrachtgever: Stichting Huis Bergh – Kasteel Huis Bergh
Locatie: ’s-Heerenbergh, Gelderland
Partners: L. van Dam (technische uitwerking en begeleidinguitvoering) – Limes Advies
Uitvoering: De Enk – Groen en Golf