De Bonenburg, Heerde

De als rijksmonument beschermde, historische buitenplaats De Bonenburg ligt op de rand van de Veluwe, ten zuidoosten van de plaats Heerde. Het landhuis en het landgoed dragen de naam van 16e-eeuwse ambtsjonker Van Boinenburg. Het huiseiland waarop het hoofdhuis staat is onderdeel van een groter landgoed dat in eigendom gesplitst is: het huiseiland is in particulier bezit; de rest van het oorspronkelijke landgoed is in eigendom van de Stichting Geldersch Landschap en Kastelen.

Stichting In Arcadië is door de huidige eigenaar van het huiseiland gevraagd een goede cultuurhistorische analyse van de buitenplaats, inclusief waardestelling op te stellen, die als toetsingskader kan dienen voor renovatiewerkzaamheden. In het onderzoeksrapport is de ontwikkelings- en bewonersgeschiedenis van het plangebied uiteen gezet en is de actuele situatie gewaardeerd. Uit het onderzoek kwam onder andere naar voren dat de tuin- en parkaanleg in landschapsstijl uit het begin van de 19e eeuw nog op hoofdlijnen aanwezig is.

Opdrachtgever: Particulier
Locatie: Heerde, Gelderland